Träna, träna träna, jobbigt?

/ Linneas Inlägg
Är det jobbigt att träna? Varför tränar man om man står där med svtten rinnande och andnöd i slutet och sedan en massa träningsverk dagen efter? Vissa gör det för att man ser bra ut i slutändan, för att man blir stark, för att det faktiskt är kul eller för att man vill bli bättre. Bland det bästa jag vet är att öva eller träna för bli bättre, att göra allt man kan för att förbättra och finslipa saker och ting för att bli bättre. Jag springer reglebundet och ofta vid sidan av min ridning och styrketräning för att jag 1. tycker att det är kul faktiskt , ja tycker att det ger positiv känsla, 2. jag blir starkare och bättre kondition vilket är bra inom ridningen och 3. för att jag vill bli b
ättre på att rida, jag vill orka rida svåra banor som kräver mycket från ridning och för att jag vill bli en bättre löpare. Mest för att jag vill bättre och utvecklas mot ett mål som jag har satt upp.
 
Vi vet alla att det är bra för kroppen att träna, att man mår bättre utav det, men ofta förknippas träning med att det ska vara jobbigt. Är det verkligen jobbigt att träna? Svar ja och nej. Efteråt är det nästan alltid jätteskönt och man känner sig lite extra duktig men under, är det verkligen värt det om det är så jobbigt?
 
Det beror på hur och vad du träna om man undrar ifall det är jobbigt att träna. Det är jobbigt att träna mentalt och fysiskt om du vill det. Man måste få sig själv att tro att man orkar lite lite mer, även om det inte känns så, mentalt jobbigt. Men sen är det fysiskt jobbigt om man får mjölksyra tex. men då måst man vara mentalt stark för att orka fortsätta. Det hänger ihop. Det blir jobbigt att träna på båda sätten när man, utmanar sig själv och det man vet att man orkar. Om du fortsätter att alltid göra 10 armhävningar, eller alltid att springa 2 km, då kommer det inte bli speciellt jobbigt för då vet du att du orkar det rakt igenom men sen är din kropp stark nog att definifivt orka så mycket, men om du pressar dig att göra 15 armhävningar och springa 3 km då kanske det blir jobbigt för att du utmanar och testar dig själv. Men skulle vi som tränar regelbundet, för att vi vill och för att vi tycker att det är kul skulle vi verkligen fortsätta träna dag in och dag ut om det inte var jobbigt, om vi hela tiden gjorde samma sak? Vad tror ni? Jag tror inte det, personligen så drivs jag av att hela tiden utmanas och göra något som är lite utanför min comfortzone. Det ger väldigt mycket adrenaline. Det är jobbigt i stunden men ändå så säker vi efter det på något sätt. Lite konstigt. haha. 
Sen kan man träna genom en träningsform som man vet att man kommer klara utan problem som en variation och även för att behålla uppmuntran till att träna, för att om man tränar ut sig så att det är jobbigt varje gång då kommer man nog trötta ut sig tillslut. 
 
Men tillbaka till min andra fråga, är det verkligen värt det om det är så jobbigt? Räcker det inte med att äta nyttigt och träna på sätt som man är bekväma med? Det beror på vad ditt mål är. Är ditt mål att må bra och ha en sund livsstil då räcker det nog, men man kommer aldrig utvecklas med sin träning eller med vad man orkar då det kommer vara same same hela tiden och att du inte utvecklar idn träning och hur du lever. Men som jag och troligtvis många andra i min ålder så vill man utvecklas, och gör det bäst genom att puscha sig och gå utanför det man vet. Då tror jag att det blir värt det jobbiga. Vad tror du?
 



Kommentera inlägget här:

Ditt fina Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Har du en URL/Bloggadress? Skriv den här:


Vad har du på hjärtat? Skriv till oss här: